Monday, March 5, 2007

Eksempel på en god kommentar

To kropper, et laken
Skrevet av Knut, lest 42 ganger
25. februar 2007 kl. 22.57

To kropper, et laken
taklampen lyser, tier
ser hverandre ikke lenger

den skjøre strengen brister
halvkvalt gråt
i krokene
kroppene innoverbøyd

Jeg ser helt bort fra at dette er klisjéer
Skrevet av Diktgjenganger, lest 41 ganger
26. februar 2007 kl. 00.20

Dette temaet kan varieres og modifiseres til evig tid fordi det er sånn vi blir laget alle mann:
To kropper + et laken.
Jeg tror også på den skjøre strengen som brister og del halvkvalte gråten.
Nå ser jeg helt bort fra at dette er klisjéer.
Men hva er i veien med klisjéer?
Romantikk og evig kjærlighet er en evig klisjé liksom stillheten etterpå.
Poeng for å sikte buen på noe som virkelig gjelder.
Men jeg kunne ønske meg noe variasjon i ord- og billedbruk, enda om jeg vet:
Vi trenger ikke mer enn en klisjé for å få til en brukbar kjærlighet, kanskje til og med livet ut, for ikke å snakke om et barn.
Vi trenger strengt tatt ikke annet enn klisjéer,
men noen vil påpeke at poesien starter der klisjéene slutter.
Dem om det.

God kommentar!
Skrevet av Helge Torvund, diktlærar, lest 30 ganger
26. februar 2007 kl. 08.41

Her er du sakleg og tydeleg. Du gjev ris og ros på ein støttande og konstruktiv måte.

I denne kommentaren kjem det også fram ein interessant problemstilling som er ein gjengangar (sic!) her på diktkammeret, nemleg om det er nokon skilnad på kva som er viktig i eit liv, og kva som er viktig i poesi?

Av og til når Diktlæraren påpeikar at noko er uttrykt på ein utslitt og klisjéaktig måte, er motargumentet "Ja, men dette er viktig for meg! Dette er viktige ting i livet!" Jau, det er det nok. Men det er mat også. Og det gjev oss ikkje grunn til å gje ut matoppskrifter som lyrikk (sjølv om det er gjort, det er gjort!).

Eg er einig i at ein skal gje poeng for å sikte på ting som verkeleg gjelder. Men for nokre er det vanskeleg å sjå kva som IKKJE verkeleg gjelder, når det vert formidla på ein sterk og nyskapande måte. Med andre ord, finst det nokre tema som er upassande for dikt? Noko som er for smått, for uinteressant eller feil, dersom det vert skrive godt om det?

helge t.

No comments: